Friday 23 October 2020

Perjalanan mengejar cita (Guru Interim)

 Fuhhh....lama tidak menulis dek kerana kesibukan mengejar urusan dunia.

ok tak nak mukadimah panjang-panjang huhu, kali ni saja nak kongsi perjalanan sebelum bergelar sebagai guru INTERIM. 

Permohonan GURU INTERIM pada tahun 2019 masa ni tahun terakhir sebagai pelajar MASTER di UPSI. Tidak terdetik langsung akan mendapat rezeki sebesar ini Alhamdulillah. Link permohonan GURU INTERIM kalu saya tidak silap hanya buka seminggu sahaja, alang-alang sudah habis belajar jadi saja isi tapi tidaklah meletakkan harapan yang tinggi. Memandangkan pada waktu tersebut sudah selesa bergelar sebagai pekerja dalam sektor swasta hehehhe...

Ok, lepas selesai submit permohonan dalam seminggu macam tu keluar lah senarai nama yang permohon yang berjaya menduduki ujian UKCG (Ujian Kelayakan Calon Guru) . Walaupun tidak meletakkan harapan yang tinggi tapi rasa berdebar tu ada juga. Lepas baca segala doa saya pon beranikan diri untuk periksa dan Alhamdulillah nama tersenarai. 

Maka keluarlah satu tarikh dan surat yang mengarahkan calon untuk menduduki ujian tersebut. Oleh kerana saya memilih Sabah sebagai lokasi mengajar maka saya perlu menduduki ujian tersebut di negeri yang dipilih. Bermula lah perjalanan penuh dramatik kerana saya pada waktu tersebut bekerja di Kuala Lumpur. Jadi terpaksa berkorban masa, tenaga dan wang. Ermm tapi xapalah smoga pengorbanan ini berbaloi, detik dalam hati supaya diri sentiasa positif. 

UKCG - Jangan risaw soalan umum dan bukan berfakta, ianya lebih kepda ujian personaliti dan jawab sahaja dengan JUJUR In Shaa Allah semuanya akan ok. Tips, masa ujian dengaralah arahan yang diberikan kerna jika tidak kelayakkan anda kemungkinan akan di tarik balik. (Berlaku depan mata saya sendiri kertas ujian calon di rampas kerana tidak mendengar arahan yang diberi) jadi pless ikut arahan ok.

Dalam 2 minggu macam tu nama calon yang lulus ujian kelayakan pon keluar dan Alhamdulillah sekali lagi saya berjaya...syukur sangat. Sekali lagi pusat temuduga diadakan di Sabah (IPG Gaya) Kota Kinabalu. Time tu tengah rush nak submit Thesis pulk memang bergerak pantas dengan kerja company lagi....Fuhhh.

Temuduga - Ok untuk temuduga kita akan dibahagikan kepada kumpulan (1 kumpulan 5 orang) dan semasa proses temuduga buatlah persiapan. Persiapan paling penting adalah latihan mengajar (rancang tajuk, bahan bantu mengajar, buat latihan mengajar depan cermin) tujuannya agar kita tidak gementar di hadapan kawan2 dan penemuduga. Walaupun tidak diminta untuk menyediakan RPH (Rancangan Pengajaran Harian) tapi In Shaa Allah usaha yang lebih pasti akan dilihat. Ok dalam bilik nanti selain mengajar kita akan di tanya perkara berkaitan dengan isu semasa. Soalan yang ditanya secara bergilir-gilir dan ada juga secara sukarela. Jadi anda mesti menjadi orang yang aktif bercakap dan melontarkan idea atau pendapat. Perkara paling penting apabila di tanya mengenai penglibatan sukan, seminar atau jawatan semasa belajar, sebutkan semua penglibatan anda kerana dalam bilik temuduga kita tidak membawa sijil-siji jadi penemuduga tidak mengetahui seaktif mana kita semasa di Unversiti.

Tips: Sebelum masuk bilik temuduga pastikan anda cukup bertenang agar mendapat keberanian dan idea-idea senang keluar. Jnagan gementar dan hanya fikir untuk buat yang terbaik. 

Selepas proses temuduga, menunggu dalam 2 minggu macam tu senarai nama yang berjaya pon keluar. Sekali lagi syukur sangan sebab nama tersenarai. Nampak tak pengorbanan tu walaupun org lain tidak nampak tapi Tuhan Maha Mengetahui. Bayangkan ulang alik KL-KK dalam masa yang sama rush nak submit projek akhir dan kerja audit company...fuhh memang kepala macam nak pecah dan penat tu jangan cakaplah sampaikan kena tido di surau airport ( KK) seorang diri dengan suasana sunyi. Sepanjang proses tu memang banyak berserah kepada-Nya. Alhamdulillah walaupun posting lambat di sebabkan COVID tapi syukurlah sekarang sudh lebih kurang 6 bulan mengajar. 

 Untuk yang tengah berjuang teruskan jangan berputus asa dan rebutlah setiap peluang yang ada, semoga yang membaca dipermudahkan segala urusan dan dapat mencapai segala impian dengan izin-Nya Ameennn...






1 comment:

  1. Hi.sis.tahniahh! Alhamdulillah... saya nak tnye..selepas lulus
    temuduga,, ada kursus@kelas2 yg perlu hadir sblm kita dpt penempatan sekolah?

    ReplyDelete

Reading

SISTEM KESIHATAN DI ERA PENJAJAHAN BRITISH

  Pendahuluan             Kedatangan pihak penjajah sememangnya telah membawa maksud perubahan dalam asepk politik, skonomi dan social d...