PENGENALAN
Perasaan
cinta dan taat setia kepada tanah air serta ingin membebaskannya daripada
penjajhan disebut sebagai semangat kebangsaan. Kesedaran kebangsaan
ini ialah kesedaran yang merentasi kampung, daerah dan negeri. Dalam konteks
tanah melayu atau british malaya seperti yang disebut oleh pihak penjajah, maka
rakyat sedar bahawa mereka berada di belenggu penjajahan british. Semangat
kebangsaan di tanah melayu boleh dikesan sejak awal kurun ke 20 lagi. Iaitu
setelah pihak british mengesuai seluruh tanah melayu, dibawah sistem
pemerintahan yang dibahagikan kepada negeri-negeri selat, negeri-negeri tidak
bersekutu, negeri-negeri bersekutu.
Perlu
ditegaskan bahawa semangat kebangsaan pada awal kurun ke 20 itu wujud di kalangan orang melayu.
Ini kerana sehingga perang dunia ke dua, kaum-kaum cina dan mempunyai kiblat
taat setia yang tidak serupa. Kiblat taat setia orang melayu ialah terhadap
tanah melayu, taat setia orang cina ialah terhadap negera cina dan taat setia
orang india adalah terhadap negara india. Maka orang melayu sahaja yang memikul
tanggungjawab untuk membebaskan tanah melayu daripada belenggu penjajah
british, pada tahap-tahap awal. Maka perbincangan dibataskan kepada peranan
yang dimainkan oleh orang melayu, sehingga tahun 1941, iaitu sehingga Jepun
menawan tanah melayu dan british mengundurkan diri buat sementra waktu.
Nasionalisme menurut DBP, iaitu perasaaan cintakan negara sendiri yang
mendalam dan pergerakan untuk mencapai kebebsan ekonomi dan politik daripada
kuasa asing. Kesedaran kebangsaaan pula yang berkaitan secara keseluruhan
nasional semangat.
Terdapat
beberapa faktor yang mencetuskan semangat kebangsaan di kalangan orang melayu
iaitu faktor dalaman dan luaran.
FAKTOR-FAKTOR DALAMAN
Gerakbalas
Terhadap Pentadbiran British Menjelang akhir abad ke 19.
Pihak british telah berpuas hati dengan
kaedah pengukuhan kuasa, pengaruh dan kedudukan ekonomi mereka di tanah melayu.
Pihak british kemudian telah memulakan proses menginstitusikan berbagai bidang kerajaan yang merangkumi hampir semua
aspek kehidupan politik, ekonomi dan sosial. Usaha mencapai
tujuan ini paling pesat dilakukan di negeri-negeri melayu bersekutu. Akibat
daripada keadaan ini, institusi melayu tradisional dan elit melayu tradisional
mendapati diri mereka terpaksa mengambil peranan yang semakin kecil dan hal
ehwal kerajaan dan pentadbiran. Tambahan pula, pihak british telah mula membawa
masuk imigran cina dan india secara besar-besaran untuk mengeksploitasi
sumber-sumber ekonomi yang masih belum diterokai oleh masyarakat melayu dengan
sepenuhnya. Keadaan menjadi lebih buruk menjelang tahun 1921, dimana
daripada jumlah 1320000 orang penduduk negeri-negeri melayu bersekutu, 511000
adalah orang melayu, 495000 orang cina dan 305000 orang india. Keadaan
ini menyebabkan kaum pendatang mula menguasai ekonomi di tanah melayu. Kaum
melayu mulai sedar yang mereka telah ketinggalan dalam pembangunan ekonomi dan
sosial dimana orang bukan melayu menjadi peserta yang kuat.
Langkah-langkah
yang di ambil oleh pihak british ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati di
kalangan orang melayu, kerana mereka sedar hak mereka sebagai rakyat pribumi
sedikit demi sedikit dianmbil alih oleh pihak pendatang dan kaum penjajah. Perkembangan Pendidikan Menjelang akhir kurun
ke 19, terdapat sekolah-sekolah pondok, madrasah,
sekolah-sekolah melayu dan sekolah inggeris yang disediakan bagi orang melayu.
Sekolah-sekolah melayu telah mula dibuka di kawasan-kawasan barat dan selatan
tanah melayu sejak tahun 1880-an lagi. Pada dasarnya, tujuan british bukanlah untuk melahirkan
golongan cerdik pandai dikalangan orang melayu. Mereka hanya ingin melihat anak-anak orang
melayu menjadi lebih pandai sedikit daripada ibubapa mereka. Yang belajar di
sekolah Inggeris pula ialah anak-anak golongan bangsawan yang ingin dijadikan
oleh orang British sebagai pegawai dan pentadbir bawahan sahaja.
Oleh kerana penyediaan sekolah-sekolah melayu
oleh orang inggeris ini bukan satu yang ikhlas, maka tidak terdapat buku-buku
teks dan kurikulum yang sesuai. Maka surat khabar melayu telah digunakan
sebagai bahan pengajaran, umpamanya 'jawi peranakan', 'khizanah al-ilmu' dan
taman pengetahuan. R. J. Wilkonson selaku penyelia sekolah-sekolah (1877-1895)
mendapati bahawa surat khabar melayu bersama pendidikan secara amnya, telah
menyumbngkan terhadap kemajuan intelek dan material orang melayu. Pendedahan kepada dunia luar melalui surat
khabar, telah membuka mata orang melayu, terutamanya generesai muda terhadap
isu-isu yang mempengaruhi orang melayu.
Di
samping itu, pendidikan agama yang dijalankan di sekolah-sekolah pondok dan
madrasah telah mendapat sambutan hebat penduduk tempatan. Melalui sistem pendidikan
ini, mereka dapat mempertahankan nilai-nilai keislaman semasa
kemasukan kuasa british dan kemasukan kaum imigran.
Namun demikian sekolah-sekolah seumpama ini kurang memainkan peranan untuk
menanan semangat kebangsaan pada tahap-tahap awal. Walau bagaimanapun, menjelang
tahun 1900, bila islam memasuki era reformasi, maka barulah sekolah-sekolah
pondok dan madrasah telah membuka minda kaum melayu terhadap masalah-masalah
politik yang dihadapi oleh mereka di tanah melayu. Kesimpulannya, perkembangan
pendidikan, terutamanya pendidikan melayu telah memainkan peranan penting dalam
kesedaran kebangsaan di kalangan orang melayu.
Perkembangan
Sistem Perhubungan Dan Media Massa
Sistem perhubungan yang telah dimajukan
oleh pihak British adalah demi kepentingan ekonomi mereka. Walau bagaimanapun ianya
telah membantu menyelesaikan
halangan geografi di kalangan masyarakat melayu.
Umpamanya, pada tahun 1910, terdapat lebih daripada 2400km jalanraya terturap.
Sistem perhubungan ini dapat membantu merentasi sikap kekampungan, kedaerahan
dan kenegerian. Masyarakat melayu tidak kira dari daerah atau negeri yang
berlainan dapat berhubung di antara satu sama lain. Keadaan ini secara tidak
langsung dapat menyatupadukan penduduk melayu, yang seterusnya mewujudkan
identiti kebangsaan.
Idea dan pemikiran pemimpin-pemimpin melayu
yang berjiwa kebangsaan tersebar dengan pantas kepada masyarakat di kawasan
perkampungan, melalui sistem perhubungan jalan raya dan
jalan keretapi. Selain daripada perkembangan sistem perhubungan yang digunakan sebagai jalan penyaluran semangat
kebangsaan, media massa, terutamanya, surat khabar turut digunakan sebagai
medan untuk menyedarkan masyarakat melayu terhadap
keadaan mereka di tanah air mereka sendiri. Satu daripada bahan bacaan terawal
ialah 'pengetahuan bahasa', hasil karya raja Ali Haji yang disusun pada tahun
1858. Karya ini membicarakan budaya melayu yang kian berubah akibat pengaruh
british dan imigran cina, disamping itu karya ini juga memperihatkan peri
pentingnya bahasa melayu dalam budaya masyarakat melayu seagai alat menyatukan
kaum melayu melalui satu identiti bahasa.
Jelas
bahawa, perkembangan sistem perhubungan dan media massa turut memainkan peranan
penting dalam menentukan masyarakat melayu bergerak ke arah satu identiti iaitu
identiti kebangsaan dan bukan lagi mengikut identiti kekampungan ataau
kedaerahan.
FAKTOR LUARAN
Gerakan
Pemulihan Di Timur Tengah
Menjelang dekad pertama kurun ke 20,
Gerakan reformasi islam telah sampai ke tanah melayu. Gerakan ini dipelopori
melalui gerakan wahabi oleh sheikh muhammad abduh dan syed jamaluddin
al-afghani. Syeikh muhammad abduh telah menyesuaikan prinsip-prinsip islam
menurut kehendak zaan moden, ettapi tidak terkeluar dari prinsip dan semangat
agama islam yang sejati. Ajaran beliau adalah berdasarkan kepada ajara allah dan
rasul seperti yang tercatit di dalam al-quran dan al-haddis. Yang diesuaikan
ialah perkara-perkara dan hal-hal takwil serta pentafsiran islam mengenai
sesuatu pendapat atau hukum di dalam al-quran. Ajaran dan pandangan beliau di
anggap baru, prgresif dan revolusioner dan amat sesuai dengan zamannya.
Konsep
pan-islamisme telah mula diutarakan oleh syed Jamaluddin al-Afghani, seorang
pemuda reformis islam timur tengah yang radikal dan revolusioner pada akhir
abad ke 19. Konsep ini mempunyai matlamat untuk melahirkan nasionalisme yang
berteraskan agama islam yang mengaku dan menghendaki satu bangsa yang
berdasarkan agama islam dan sebuah negara islam yang besatu padu dan berdaulat.
Pada masa itu juga, ramai orang melayu yang telah pergi ke luar negeri, terutamanya
ke timur tengah untuk mempelajari agama islam. Tidak kurang juga yang pergi
menunaikan fardhu haji. Perkembangan reformisme di timur tengah itu telah
memengaruhi keduadua kumpulan tersebut. Mereka mula menyebarkan gagasan baru
kepada masyrakat melayu berlandaskan agama islam.
Perkembangan
di timur tengah merupakan sumber llham bagi pertumbuhan kesedaran yang semain
meresapi masyarakat melayu. Keadaan ini telah dipelopori oleh penuntut-penuntut
melayu yang telah pergi ke timur tengah seperti syeikh Jalil Jalaluddin. Syed
al-Hadi dan syeikh Muhammad Salim al-Kalali. Mereka berusaha menyatupadukan
masyarakat melayu berdasarkan identiti agama islam.
Kekalahan
Rusia Ke Tangan China
Dalam peperangan yang berlaku di antara
rusia dengan jepun (1904-1905) menyaksikan jepun telah memperolehi kemenangan.
Kejayaan ini telah memberi ilham dan kesedaran kepada orang asia termasuk orang
melayu bahawa barat tidaklah sekuat seperti yang digeruni oleh mereka. Perang
tersebut telah membuktikan bahawa, sesebuah negara tidak mengira saiznya, boleh
menjadi kuat seperti jepun melalui kemajuan teknologi dan pendidikan.
Pada
tahun 1907, seorang tokoh bernama Abdullah Abdul Rahman telah menghasilkan
karya berjudul 'mataharai memancar' (the rising sun) yang menceritakan sejarah
jepun. Karya ini telah dialihbahasakan oleh beliau daripada karya Mustafa kamal
dari turki yang asalnya daripada bahasa arab. Menurut za'ba (modern
development, hlm 148), karya ini telah berjaya merangsang pembaca serta
menimbulkan perasaan bangga dan harapan untuk membawa pembaharuan di timur dan
ini termasuklah kepada pembaca melayu.
Masyarakat
melayu mula percaya bahawa dengan adanya teknologi dan pendidikan, mereka juga
boleh menghalau keluar orang british dari tanah melayu. Hakikat ini telah
disedari oleh golongan terpelajar di tanah melayu. Di antara mereka ialah syed
sheikh al-hadi yang mula menggalakkan orang melayu memajukan diri mereka dalam
aspek ekonomi dan sosial, melalui ajaran islam. Perkembangan di jepun
mengalahkan kuasa rusia telah membawa kesedaran dan keyakinan bahawa orang
melayu juga boleh mempertahankan kepentingan mereka daripada terus di tindas
oleh pihak british.
Pergerakan
Kebangsaan Di Indonesia
Gerakan kemerdekaan rakyat indonesia menentang
pemerintahan belanda telah memberi semangat kepada golongan melayu yang inginkan
pembebasan daripada penjajahan british. Sarekat islam yang ditubuhkan pada
tahun 1912, dengan tujuan memelihara kebajikan dan ekonomi orang indonesia
serta menyatukan orang islam dengan menyebarkan ajaran islam. Parti ini amat
popular di pulau jawa. Parti ini mendesak penjajah belanda supaya memberi
pemerintahan sendiri kepada rakyat indonesia.
Orang
melayu di tanah melayu amat tertarik dengan ideologi parti tersebut, tambahan
pula terdapat persamaan ketara dari segi agama, bahasa dan kebudayaan, di
antara masayarakat islam di indonesia dan mayarakat melayu di negeri-negeri melayu,
jadi orang melayu di negeri-negeri melayu mendapat banyak ilham daripada
perjuangan yang dilakukan oleh sarekat islam di Indonesia. Di samping itu
pelajar yang sedang belajar di timur tengah, telah berhubung dengan pelajar
indonesia yang turut belajar di situ. Tujuan mereka ialah untuk berganding dan
sama-sama memperoleh pembebasan daripada penjajah.
PERKEMBANGAN
KESEDARAN KEBANGSAAN DI TANAH MELAYU
Perkembangan kesedaran kebangsaan di tanah
melayu telah dipeloori oleh tiga kumpulan elit yang mahu membawa perubahan
kepada masyarakat melayu, ke arah yang lebih baik. Kumpulan
yang pertama ialah golongan yang berpendidikan arab yang ingin
mengetengahkan islam sebagai jalan memajukan keadaan orang
melayu. Golongan ini dipengaruhi oleh reformasi islam yang berlaku di timur
tengah. Kumpulan kedua ialah yang berpendidikan melayu,
yang cuba menentang penjajahan dengan cara yang lebih radikal. Kebanyakan
merekeka terdiri daripada guru dan wartawan. Kumpulan elit melayu
yang ketiga ialah yang berpendidikan inggeris,
mereka terdiri daripada kelompok pentadbir dan pegawai am dari kalangan
bangsawan melayu.
Golongan
Berpendidikan Arab
Sejarah kebangkitan semangat kebangsaan di
kalangan orang melayu boleh dikesan sejak awal abad ke 20 sebagai gerak balas
terhadap gerakan yang dilakukan oleh beberapa tokoh yang pulang dari timur
tengah dan mesir. Oleh yang demikian, pergerakan pada tahap awal ini lebih
bercorak keagamaan.
Golongan
ini kebanyakannya tinggal di kawasan bandar dan walaupun
sebilangan mereka kecil, tetapi mereka sangat berpengaruh di kalangan
masyarakat melayu. Meraka adalah orang melayu yang berketurunan arab, India, jawa dan sumatera.
Mereka telah berhijrah ke tanah melayu selepas bermulanya pentadbiran british
di sini, dan mula menetap di pulau pinang, melaka dan singapura.
Di
antara meraka, golongan yang utama ialah imigran arab yang telah berkahwin
dengan wanita melayu tempatan. Walaupun mereka masih mengekalkan sebahagian
daripada tradisi kearaban mereka, seperti berpakaian jubah, namun meraka
di terima ke dalam masyarakat kerana persamaan agama.
Mereka dididik dengan baik dan berilmu pengetahuan, terutama yang bergelar syed
dan syeikh. Kebanyakan mereka merupakan pedagang yang kaya. Maka pengaruh
mereka terserlah di kalangan masyarakat tempatan.
Golongan
kedua yang terpenting ialah orang islam dari india dan berkahwin dengan wanita
tempatan. Mereka dikenali sebagai jawi peranakan. Mereka merupakan pedangang dan pekedai yang berjaya.
Mereka juga menganggotai pentadbiran british sebagai kerani, penterjemah,
jurubahasa dan guru-guru bahasa melayu yang bergelar 'munshi'. Sumbangan
utama jawi peranakan ialah terhadap bidang penerbitan majalah dan akhbar yang berfungsi sebagai alat
penyaluran untuk menyebarkan idea-idea pemulihaan dan disuarakan oleh golongan
keturunan arab. Pada tahun 1876, sekumpulan jawi peranakan telah membuka
jabatan percetakan dan mula mengeluarkan akhbar mingguan dalam bahasa melayu
bernama ‘jawi peranakan’ akhbar ini sering memaparkan berita-berita luar
negeri, dalam negeri dan berusaha memupuk pendidikan melayu (foster vernacular education).
Selama
tiga puluh tahun seterusnya, pejabat ini telah mengeluarkan enam belas jurnal
berbahasa melayu, aspek yang sering ditekankan ialah potensi pendidikan dan
peri pentingnya kemajuan diri dan kemajuan komuniti masyarakat melayu, seperti
yang dilaungkan oleh golongan keturunan arab. Disamping itu, golongan keturunan
arab sering menghantar anak-anak mereka untuk menimba ilmu di timur tengah,
pertamanya di universiti al-azhar di mesir. Semasa menuntut, pelajar-pelajar
ini telah terpengaruh dengan idea-idea syeikh Muhammad Abduh dan gerakan
pan-islamisme yang sedang berkembang di asia barat. Sekembali ketanah air,
mereka turut menyebarkan idea-idea tersebut. Di antara pemimpin golongan ini
yang terkenal ialah syeikh mohd. Tahir jalalluddin al-kalali, syed syeikh
al-azhari, dan syekh mohd kassim al-kalali, bergelar kaum muda.
Pada
bulan julai 1906, syed sheikh
al-hadi bersama rakan-rakannya telah mengusahakan majalah al-imam (pemimpin) di
singapura. Majalah ini kemudiannya menjadi lidah rasmi untuk membawa
pembaharuan sosial dan agama di kalangan orang melayu. Tujuan
utama majalah ini ialah untuk ' mengingatkan
mereka yang lalai, membangkitkan mereka yang tidur, memimpin mereka yang sesat
dan memberikan suara kepada mereka ang berfikiran bernas. Pada
keseluruhannya rencana-rencana dan makalah-makalah yang tersiar dalam al-imam
adalah berkisar pada persoalan agama yang seringkali berupa seruan menyedarkan umat islam yang sekian
lama dihanyutkan oleh politik dan tipu helah penjajah.
Kaum
muda tersebut juga menyarankan orang melayu untuk mempelajari satu sistem
pelajaran agama yang bercorak liberal dengan memasukkan mata pelajaran moden
bahasa inggeris di samping bahasa arab. Mereka juga berpendapat bahawa kaum
wanita harus diberi pendidikan dan peluang memainkan peranan di dalam
masyarakat. Pendapat ini dijelaskan melalui karya novel 'faridah hanum' yang
ditulis oleh syed syeikh al-hadi.
Mereka menekankan fikiran yang waras dan
rasional tanpa mencampuradukkan ajaran-ajaran agama dengan adat dan kepercayaan
yang karut. Untuk memperluaskan lagi ajaran dan cara
pemikiran mereka. Kaum muda telah menubuhkan sekolah-sekolah agama seperti
madrasah al-mashyur (pulau pinang), madrasah al-hadi (melaka) dan madrasah al
iqabal al-khariah (singapura). Mereka juga turut menyumbangkan tulisan dalam
majalah dan akhbar seperti neraka (1911), al-manar (1914), al ikhwan(1926) dan
saudara (1928). Mereka turut emndapat sokongan daripada pelajar di timur tengah
yang menulis dalam majalah 'seruan al-azhar' (1928) dan 'pilihan timur'
(1927-29).
Idea islah kaum muda telah mendapat tentangan
hebat dari golongan pihak rasmi agama dan tradisional yang dikenali sebagai
kaum tua. Kaum tua menganggap
idea kaum muda itu membahayakan suasana masyarakat, politik dan agama yang
sedia ada. Mereka bertindak balas dengan menerbitkan majalah
pengasuh. Majalah ini diterbitkan oleh majlis agama dan adat istiadat kelantan.
Oleh kerana kuatnya pengaruh kaum tua, majalah-majalah terbitan kaum muda
diharamkan dibeberapa buah kerajaan negeri. Majalah-majalah ini hanya
dibenarkan dinegeri-negeri yang tidak ramai penduduk melayu seperti di
negeri-negeri selat. Pemimpin-pemimpin kaum muda juga dilarang daripada berucap
di masjid-masjid.
Walau
bagaimanapun, idea pemulihan kaum muda yang berpendidikan arab ini mempunyai
kesan tersendiri dalam membangkitkan kesedaran petama orang melayu mengenai
kedudukan mereka dalam sebuah masyarakat yang sedang pesat membangun.
Golongan
Berpendidikan Melayu
Tahun-tahun 1920 an memperlihatkan
pertamabahan bilangan orang melayu yng berpelajaran, sebagai hasil perkembangan
sekolah-sekolah melayu, dan penubuhan maktab perguruan sultan idris (mpsi),
yang telah ditubuhkan pada tahun 1922. Pelajar-pelajar maktab ini terdiri
daripada anak-anak kaum tani dan keluarga melayu yang rendah mobiliti
sosialnya. Namun mpsi dapat melahirkan pemimpin-pemimpin yang berjiwa
kebangsaan mereka menitik beratkan masalah-masalah ekonomi dan sosial yang
membelenggu masyarakat melayu. Namun soal-soal agama tidak diabaikan oleh
mereka. Pergerakan kesedaran kebangsaan yang diteruskan oleh golongan
berpendidikan melayu ini bermarkas di mpsi, yang merupakan pusat pengajian
tertinggi bagi pelajar yang berpendididkan melayu di zaman penjajah british.
Selepas elajar, mereka dihantar ke sekolah-sekolah melayu di seluruh negara.
Semasa
di mpsi, pelajar-pelajar bakal guru ini telah disuburkan menganai semangat
kebangsaan oleh guru-guru melalui syarahan sera mata pelajaran sejarah. Di
antara guru-guru yang terkenal ialah cikgu abdul hadi haji hassan yang berasal
dari melaka. Selepas ditempatkan disekolah-sekoalh melayu, guru-guru lepasan mpsi
ini secara tidak langsung mengembangkan fahaman kebangsaan kepada murid-murid
di sekolah menerusi pengajaran meraka. Dalam masa yang singkat saja, mereka
dapat menyedarkan kaum melayu bahawa mereka adalah bangsa melayu bumiputera di
tanah melayu.
Seorang
guru lepasan mpsi bernama ibrahim haji yaakub dari pahang telah memulakan
perjuangan ala politik. Pada masa bertugas di kuala lumpur beliau bersama ishak
haji muhammad, hassan manan, abdul karim rashid dan isa mahmud telah menubuhkan
parti politik bercorak kebangsaan pada tahun 1938. Pertubuhan ini dikenali
sebagai kesatuan melayu muda (kmm). Tujuan kmm di tubuhkan ialah untk berjuang
mencapai kemerdekaan tanah melayu daripada pihak british. Ideologi merek ialah
tidak mahu bekerjasama dengan pihak kerajaan. Pertubuhan ini juga inginkan
penggabunagn dengan indonesia untuk membentuk melayu raya. Iiatu tanah air yang
serumpun bangsa yang lebih luas.
Pada
tahun 1939, Ibrahim haji Yaakub telah membeli akhbar warta malaya di singapura
dengan bantuan wang dari jepun. Beliau menjadi ketua pengarangnya. Semenjak itu
terbitlah rencana-rencana yang mengandungi isu-isu anti british. Banyak
cawangan kmm telah ditubuhkan di seluruh tanah melayu. Keadaan ini amat
membimbangkan pihak btitish.
Pada
tahun 1940, british telah membuat serbuan mengejut beberapa markas kmm dan
menangkap lebih daripada seratus orang pemimpin-pemimpin dan anggota kmm, termasuk
Ibrahim haji Yaakub. Dengan itu british telah mengharamkan kmm. Keadaan ini
berlanjutan sehingga kedatangan jepun pada tahun 1941 dan pemimpin-pemimpin
dibebaskan. Sungguhpun kmm terdiri daripada pemimpin-pemimpin melayu yang
dinamis dan berwawasan tinggi, namun petubuhan ini tidak berjaya menarik
sokongan ramai seperti petani dan nelayan. Golongan ini masih mengharapkan kepimpinan
golongan bangsawan.
Golongan
Berpendidikan Inggeris
Pergerakan yang dipimpin oleh golongan ini
telah wujud akibat daripada
kebimbangan orang melayu terhdap penguasaan bangsa asing, terutamanya british,
cina dan india. Mereka terdiri daripada golongan bangsawan dan orang
kaya yang mendapat pendidikan inggeris dari maktab melayu kuala kangsar. Mereka
lebih bersikap sederhana dan bekerjasa dengan pihak british.
Oleh kerana keturunan meraka, maka mereka dianggap pemimpin yang sah oleh orang
melayu. Kesedaran tentang hak-hak orang melayu dikalangan
golongan ini dibangkitkan oleh tiga perkara iaitu desentralisasi, zaman
kemelesetan dan tuntutan
persamaan hak oleh orang cina.
Pada
tahun-tahun 1920an, sultan-sultan sendiri telah menyuarakan tentang pencerobohan
yang nyata oleh pihak british ke atas kuasa-kuasa mereka. Ini menyebabkan pihak
british menganjurkan dasar pengagihan kuasa pusat. Tetapi pedagang-pedagang
cina dan eropah telah membantah kerana mereka bimbang akan kehilangan peluang
menikmati hasil ekonomi jika beberapa buah jabatan seperti jabatan perhutanan
dan perlombongan di letakkan di bawah penguasaan negeri. Bantahan ini merupakan
satu amaran kepada orang melayu bahawa jika mereka tidak sedar daripada
kelalaian mereka. Maka tuntutan asing akan menamatkan hak istemewa orang melayu
sebagai rakyat peribumi.
Zaman
kemelesetan pula pada tahun 1920an dan 30 an juga menyaksikan keburukan
kedudukan ekonomi orang melayu. Mereka terpaksa berhutang kepada orang
pertengahan serta peminjam wang berbangasa cina dan india. Akibat kemelesetan,
apabila kerajaan cuma mengurangkan kakitangannya, wakil kaum melayu di dalam
majlis mesyuarat persekutuan yang berpendidikan inggeris telah menuntut supaya
orang melayu di beri pertimbangan khas dan mengekalkan jawatan mereka dalam
kerajaan.
Langkah
seterunya ialah mempertahankan kepentingan orang melayu telah bermula
disingapura apabila Mohammad Yunos abdullah dilantik sebagai anggota melayu
yang pertama dalam majlis perundangan negeri-negeri selat. Beliau telah mendapat
pendidikan di sekolah melayu di kampung gelam dan melanjutkan pelajarn ke raffles institution. Pada tahun 1893
-94, semasa di singapura mohammad Yunos abdullah mendapati dikalangan orang
islam sendiri, masarakat melayu terpaksa menerima kepimpinan orang arab dalam
hal ehwal agama, perniagaan dan penerbitan majalah.
Mohammad
Yunos abdullah sedar tentang keperluan satu parti politik untuk menjaga hal-hal
orang melayu. Pada tahun 1926, kesatuan melayu singapura telah dibentuk dan
ianya merupakan tanda awal bagi petubuhan parti politik di tanah melayu pada
tahun 1940an. Tujuan peubuhan parti ini ialah untuk meningkatkan pencapaian ekonomi
dan sosial orang melayu dan jJuga untuk mewakili hak orang melayu dalam
kerajaan. Pendek kata penubuhan kesatuan melayu singapura merupakan 'turning point' terhadap pemikiran
politik di kalangan orang melayu. Disinilah juga masyarakat melayu mula bersatu
padu untuk menyuarakan hajat mereka.
Kejayaan
pertama melalui perwakilan ini tercapai pada tahun 1928, apabila kerajaan
memperuntukkan satu kawasan tanah yang luas bagi orang melayu untuk mendirikan
sebuah kampung. Ini adalah satu langkah untuk memastikan orang melayu turut
mendapat faedah daripada harga tanah yang kian meningkat. Cawangan kms telah
ditubuhkan di Melaka dan Singapura pada tahun 1937. Disamping itu telah wujud
kesatuan-kesatuan lain yang dianggotai oleh pegawai-pegawai melayu berpangkat
tinggi dalam kerajaan. Timbul pula kesatuan-kesatuan dan kelab-kelab baru
sseperti kelab persaudaraan pena (1937) yang menekankan perlunya usaha-usaha
bersama bagi mengatasi masalah-masalah bersama.
Langkah
selanjutnya ke arah perpaduan orang melayu telah dibuat apabila satu kongres
kebangsaan bagi persatuan-persatuan seperti persatuan melayu pahang, persatuan
melayu selangor telah diadakan dikuala lumpur pada tahun 1939. Kongres ke dua
telah diadakan pada tahun 1940. Tujuan kongres ini ialah untuk memperkuatkan
lagi usaha untuk memajukan orang melayu. Walau bagaimanpun mereka masih belum
lagi mendapat persetujuan mengenai penubuhan persatuan bersifat kebnagsaan
daripada pihak kerajaan menjelang tahun 1941.
No comments:
Post a Comment